Każdy właściciel pojazdu doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że dbanie o pojazd jest kwestią podstawową jeśli pragniemy aby auto było sprawne i służyło nam jak najdłużej. Naturalnie chodzi nam w takim postępowaniu głównie o naszą wygodę, ale również o niższe koszty utrzymania auta.

Z wozem jest podobnie jak ze zdrowiem człowieka – taniej i odpowiedniej będzie zapobiegać poważniejszym awariom niż je naprawiać. Współczesny samochód jest machiną niezwykle skomplikowaną. W zasadzie – jak większa część współczesnych obiektów użytkowych – jest to elektroniczna maszyna cyfrowa na kółkach. Większość mechanizmów kontrolowana jest przez grupy sensorów. Mają one za zadanie ułatwić nam użytkowanie pojazdu, i tak się dzieje pod warunkiem że wszystko działa sprawnie.

Zasadniczą sprawą jest wymiana oleju silnikowego, ponieważ olej spełnia kilka podstawowych kwestii, przede wszystkim odpowiada za prawidłowe działanie jednostki napędowej, redukuje moc tarcia, działa chłodząco, chroni ważne elementy silnika przed korozją oraz zapewnia wszędzie czystość. I to właśnie olej silnikowy powinien być co jakiś czas wymieniany, gdyż pozbywa się ważnych właściwości. Czynność wymiany oleju musi zostać wykonana w specjalistycznym miejscu, jakim jest przykładowo mechanika pojazdowa i zwykle dokonuje się ją wtedy, gdy auto ma przebieg między 15 a 30 000 kilometrów . Wszystko jest jednakże uzależnione od konkretnego producenta i ich dyspozycji.

Niezłym przykładem może być w tym miejscu układ elektroniczny który kieruje wspomaganiem parkowania. Jest to zespół czujników, który za pomocą laserowego oceniania odległości wspiera kierowcę w tym trudnym zadaniu (przede wszystkim mniej biegłych, młodych kierowców. Oczywiście nie jest jedyne udogodnienie które czeka dzisiejszego kierowcę. Elektronika steruje także sposobem jazdy samego wozu, przez co przyczynia się do większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez zmniejszenie prawdopodobieństwa poślizgu.

Można by tak wymieniać udogodnienia w nieskończoność. Niektóre służą naszej wygodzie, pozostałe poprawiają bezpieczeństwo, natomiast jeszcze inne są efektem pracy zawodowców od marketingu, i są w zasadzie zbędne. Wszystkie te nowinki technologiczne łączy jedno: do ich reperacji nieodzowny jest mechanik- . Niestety, nawet bardzo uzdolniony kierowca – majsterkowicz niewiele jest w stanie sam zdziałać, bowiem do większości czynności serwisowych nieodzowny może być specjalistyczny sprzęt diagnostyczny, jak też przeszkolony mechanik. To jest cena postępu oraz wygody.

Pomimo że – jak nadmieniono wyżej – w przemyśle samochodowym (i nie tylko tam) następuje specjalizacja, nie straciła jak dotąd sensu samodzielna pielęgnacja, chociaż jej zakres systematycznie maleje. Każdy z majsterkowiczów może sobie wpisać w internecie frazę: sklep motoryzacyjny Gdynia z częściami samochodowymi, i może znaleźć takich samych hobbystów i zadbać o swój wóz.

Trudne życie kierowcy – majsterkowicza
Tagi: