Sposoby wykonywania fotografii lotniczych

przez | 28 listopada 2022
Mało kto nie zachwycał się podczas oglądania filmu z kadrami z powietrza. Uchwycenie wielu horyzontów, np. szturmujących wojsk lub trudnych do okiełznania przestrzeni krajobrazowych pamiętamy na dłużej. Filmowanie powietrznych przestrzeni bywa filmową gratką, ale nie tylko kinematografia korzysta z takich rozwiązań – powietrzne spoty to też kąsek dla branży reklamowej, turystycznej i lotniczej.

Powstają kolejne spoty promujące stolice, w których korzysta się z materiałów firm proponujących filmowanie z powietrza (obszerne opracowanie). Drony, czyli bezzałogowe platformy wynoszące posiadają wmontowane aparaty cyfrowe do relacjonowania momentów z powietrza. Cena usług „powietrzno-plenerowych” zależy w znacznym stopniu od używanego sprzętu (gabarytów lustrzanki), uwarunkowań urbanistycznych, kwestii ujęć (w ruchu – powolne).polecane sesja rodzinna wrocław sesja rodzinna wrocławDo kosztów zalicza się też czas spędzony na kręceniu filmu, jak również kwestia dojazdu sprzętu na plan kręcenia.

zdjęcie

Autor: Elvert Barnes
Źródło: http://www.flickr.com

Sprzętem takim może być np. motolotnia, sterowiec czy balon co jest o wiele tańszym rozwiązaniem. Plusem tej metody jest to, że balonu nie dotyczy zakaz lotów ponad terenem zabudowanym, a zatem może być bez problemu wykorzystywany przy fotografowaniu miast czy też miejsc trudno dostępnych dla płatowca. Za pomocą balonu możemy robić zdjęcia z wysokości od 5 do 150 metrów nad ziemią. Aparat fotograficzny zawieszony pod balonem helowym sterowany jest zdalnie i może realizować zdjęcia z powietrza pod dowolnym kątem . Wykonywane z pomocą balonu helowego zdjęcia z powodzeniem da się łączyć tworząc rozległe panoramy. Taka sesja fotograficzna za pomocą balonu helowego czy też latawca może trwać w jednym miejscu do kilku godzin, dlatego jest to kapitalna metoda do fotografowania wszelakich imprez typu masowego.

Dron z kamerą

Autor: Peter Linehan
Źródło: http://www.flickr.com

Najistotniejszym elementem, bez którego filmowanie spełzłoby na niczym, jest pewność co do legalności i bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej – jeśli ta jest uznawana za niebezpieczną, bez odpowiednich kontroli i pozwoleń, nie może zostać miejscem kadrowania pod film czy spot reklamowy. Zobacz: magiceye.com.pl/. Stąd też robienie sesji nad dużymi skupiskami ludzi czy gęstą siecią radiowo-telewizyjną również uniemożliwia pracę podniebnym reżyserom. Na niesprzyjające warunki atmosferyczne nie mamy wpływu, jednak również one uniemożliwiają rozpoczęcie sesji. Warto fotografować w godzinach okołopołudniowych i – dla jakości – nie „pod słońce”, chyba że białej smugi oczekuje twórca. Platforma osiąga prędkość samochodów – oscyluje w przedziale 40-100 km/h, stosownie do dynamiczności kadru i efektów szybkościowych.